12 فوریه 2023- سماگلوتاید، مانند سایر داروهایی که برای درمان چاقی استفاده می شود، باید طولانی مدت مصرف شود. درست مانند هر بیماری مزمن دیگری، اگر دارو به هر دلیلی قطع شود، تاثیر دارو متوقف می شود. برای مثال، اگر فردی برای فشار خون بالا دارو مصرف می کند، اگر داروی ضد فشار خون خود را قطع کند، فشار خون او بالا می رود و ما تعجب نمی کنیم.به همین ترتیب، اگر فردی برای درمان چاقی دارو مصرف می‌کند، با قطع آن، افزایش وزن اتفاق می‌افتد یا به عبارت دقیق‌تر، دوباره وزن اضافه می کند.

چرا این اتفاق رخ می دهد؟ چاقی یک بیماری مزمن است. این یک بیماری نورومتابولیک است، به این معنی که بدن و مغز با یکدیگر صحبت می کنند. اتفاقی که می افتد این است که بدن ما بسیار بسیار باهوش است و می خواهد مقدار مشخصی سوخت را ذخیره کند و روشی که بدن ما این کار را انجام می دهد با حمل چربی است. بدن ما نمی‌خواهد مقادیر خیلی کمی چربی را حمل کند زیرا در این صورت گرسنه می‌شویم و بدن ما همچنین نمی‌خواهد چربی زیادی را حمل کند زیرا در این صورت نمی‌توانیم کارهایی را که باید انجام دهیم بخوبی انجام دهیم و عملکرد بدنمان تضعیف می شود.

بنابراین یک نقطه ی تعادلی وجود دارد، و ما آن را "defended fat mass set point" می نامیم. این اساساً مقدار سوخت یا مقدار چربی است که بدن شما می خواهد حمل کند.

نظریه نقطه تنظیم وزن می گوید که بدن انسان سعی می کند وزن خود را در محدوده ای مطلوب حفظ کند. بسیاری از افراد در طول زندگی بزرگسالی خود در محدوده کم و بیش کوچکی از تغییرات، وزن بدن خود را حفظ می کنند. سیستم برخی از افراد ممکن است آنها را در جوانی لاغر نگه دارد، اما به آنها اجازه می دهد بعد از میانسالی وزن اضافه کنند.

در حال حاضر، محیط چاقی زای فعلی ما- محیطی با همه ی غذاهای بسیار خوش طعم و بسیار فرآوری شده، کمبود خواب، عدم تحرک و فعالیت بدنی، استرس – نقطه تنظیم توده چربی دفاع شده را در سطح جمعیت بالا برده است.

داروهایی مانند سماگلوتید، نقطه تنظیم توده چربی دفاع شده را کاهش می دهند و نتیجه آن کاهش وزن است.

بنابراین چه اتفاقی می‌افتد وقتی فردی یک داروی ضد چاقی مصرف می‌کند و سپس مصرف آن دارو را قطع می‌کند؟ فرض کنید 40 یا 50 پوند وزن کم کرده اید و سپس دارو را قطع می کنید. خوب، آنچه اتفاق می‌افتد این است که نقطه تنظیم توده چربی دفاع شده به بالا برمی‌گردد و وزن نیز به دنبال افزایش می یابد.

در طول دوره ای که بدن مجددا آن وزن را به دست می آورد، از آنجائیکه درمان ضد چاقی متوقف شده است، بیماران ممکن است بسیار گرسنه شوند، می توانند به خوردن غذاهای خوش طعم و پر کالری تمایل پیدا کنند، و اساساً بدن آنها می خواهد دوباره به نقطه تنظیم توده چربی دفاع شده ی بالاتر برگردد، زیرا درمان ضد چاقی متوقف شده است.

نکته کلیدی و پیام اصلی این است که برای حفظ آن نقطه ی تنظیم توده چربی دفاع شده کمتر یا تنظیم شده، دارو باید ادامه یابد. برای حفظ این کاهش وزن، دارو باید ادامه یابد و دلیل آن این است که چاقی یک بیماری مزمن است و هر بیماری مزمنی، باید به طور مادام العمر درمان شود.

منبع:

https://www.medpagetoday.com/endocrinology/obesity/102894